Kolme vinkkiä miten markkinointi hyötyy taiteesta

Kiitos, kun jaat kavereillesi

Oletko koskaan miettinyt, mitä yhteistä on taiteella ja markkinoinnilla? Mitä hyötyä taiteesta voisi olla markkinoinnille? Lue alta kolme vinkkiä miten markkinointi hyötyy taiteesta.

1. Taide herättää tunteita

Taiteen tehtävä on herättää tunteita, ja tätähän markkinoinnissakin halutaan. Sanotaan, että ihmiset ostavat enemmän tunteella kuin järjellä, joten mainoksissa pyritään vaikuttamaan ihmisten tunteisiin. Tai hyvä mainos on sellainen, joka vetoaa tunteisiin. 

Ihmiset kokevat tunteita katsoessaan taidetta. Hyvä taideteos on sellainen, joka herättää tunteita ja keskustelua. Voisi siis sanoa, että hyvä taideteos ja hyvä mainos herättävät huomiota. Taiteen avulla voi olla toisinaan helpompi tuoda esille sanottavansa.  

2. Taide on persoonallista

Taideteos on aina taiteilijan oma tulkinta aiheesta. Piirretty kuvitus on varmasti usein persoonallisen näköinen. Persoonallisuus on tärkeässä roolissa, kun halutaan jäädä asiakkaan mieleen. Taiteesta on helppo saada persoonallista jo siitä syystä, että jokaisella taiteilijalla on oma persoonallinen tyylinsä. 

Miten markkinointi hyötyy taiteesta
Vesivärimaalaus kuvituksena websivuilla. Kuvitus Piia Huttunen.

3. Taiteen avulla voi erottua

Kumpi kiinnittää huomiosi paremmin: kuvapankkikuva, joka löytyy monilta eri sivustoilta, vai persoonallinen piirros? Sama kuvapankkikuva voi olla käytössä monilla sivustoilla ja monissa yrityksissä, ja sellaisen käyttö tekee erottumisen vaikeammaksi. Toisaalta ei kuvapankkeja kannata unohtaa, ne ovat erittäin hyödyllisiä monissa tilanteissa.  

Cool illustrations -kuvitukset
Digitaalista taidetta mobiilikäyttäliittymän kuvituksessa. Käyttöliittymän kuvitus: Piia Huttunen.

Kun haluat erottua muista, on hyvä tehdä asioita toisin kuin muut. Kun asiakas näkee jotain odottamatonta, herättää se kiinnostuksen. Tässä kohtaa taide voi auttaa kiinnittämään asiakkaan huomion olemalla erilaista ja yllättävää. Kukapa ei yllättyisi öljyvärimaalauksesta kuvituksena jossakin markkinointikampanjassa, joka ei liity varsinaisesti itse taiteeseen? On tietysti vielä oma taiteen lajinsa saada maalaustaide istumaan johonkin ihan muuhun ympäristöön. Mutta sitä vartenhan on graafisia suunnittelijoita. 🙂 

Digitaalisuus tuo markkinointiin valtavan määrän mahdollisuuksia. Joskus hyvä tapa erottautua voikin olla tehdä jotain ihan muuta, kuten piirtää mainos katuliiduilla. 

Inspiroidu taiteesta

Nämä olivat mielestäni olennaisimmat kolme vinkkiä miten markkinointi hyötyy taiteesta. Joka paikkaan taide ei tietenkään välttämättä istu. Mutta ajatukseni olikin ennen kaikkea miettiä, millä tavoin taide voi inspiroida ja auttaa markkinoinnissa. Alla on kiteytettynä lista inspiraatioksesi:

  • Tee asiat eri tavalla, kuin muut
  • Herätä huomiota
  • Mieti, miten vetoat tunteisiin
  • Ajattele luovasti, kuin tekisit taidetta

Miten valitsin blogipostauksen artikkelikuvan?

Blogipostauksen artikkelikuvaksi valikoitui kuva nimikylteistä, joissa olen käyttänyt digitaalista taidettani. Kuvassa näkyy siveltimen jälki, joka tuo rouheutta ja persoonallisuutta.

Mikä on sinun tapasi erottua?

 Voit tutustua tekemääni taiteeseen täällä.

 Instagramistani löydät myös lisää vinkkejä ja inspiraatiota.

Kiitos, kun jaat kavereillesi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *