Miten saat visuaalisemman LinkedIn-profiilin

Kiitos, kun jaat kavereillesi

Oletko vasta aloittanut käyttämään LinkedIniä? Tai oletko käyttänyt LinkedIniä kauan, mutta et ole keskittynyt visuaaliseen puoleen? Puuttuuko sinulta ehkä kansikuva? Kirjoitin kahdeksan kohdan oppaan, joka neuvoo miten saat visuaalisemman LinkedIn-profiilin, ja miten teet profiilistasi houkuttelevamman. 

Kaikki voivat saada profiilistaan visuaalisemman

Tärkein on sisältö eli teksti, ja se kannattaa ensin laittaa kuntoon. Mutta sisällönkin voi esittää visuaalisesti hyödyntämällä erilaisia tapoja näyttää tekstiä. Kuvitusta kannattaa myös miettiä kokonaisuutena. Visuaalista profiilia on kiva katsoa, ja visuaaliset elementit voivat auttaa myös tekemään profiilista ammattimaisemman näköisen.

1. Lisää profiilikuva

Profiilikuva löytyy lähes kaikilta. Tarkista kuitenkin, että profiilikuvasi on myös asetettu paikasta Settings & Privacy. Siellä voit myös tarkistaa, että kaikki muut olennaiset asiat on asetettu näkymään profiilisi katsojille.

Profiilikuvassa voit tuoda esiin persoonallisuuttasi. Jos jakkupuku on sinulle arkipäivää, käytä kuvassa sitä, ja jos ei ole, niin mieti kuvastaako jokin muu tyyli enemmän sinua. Profiilikuvassa toimii erinomaisesti kasvokuva sinusta.

2. Lisää kansikuva

Suosittelen ehdottomasti lataamaan kansikuvan, jos profiilissasi ei vielä ole sitä. Kansikuvan avulla voit tuoda helposti esille haluamiasi asioita visuaalisella tavalla. Kuva voi olla esimerkiksi:

  • Kuva sinusta
  • Kuva työstäsi (tai kun teet työtäsi)
  • Kuva yrityksestäsi
  • Kuva tuotteestasi tai palvelustasi
  • Yrityksesi/tuotteesi logo
  • Kuva osaamisestasi/ opinnoistasi/ kiinnostuksen kohteistasi
  • Kollaasi monesta kuvasta

Kuva voi olla valokuva, piirros, tai siinä voi olla myös tekstiä, kuten vaikkapa jotain seuraavista:

  • Nimesi
  • Yhteystietosi/ miten sinut voi tavoittaa
  • Osaamisalueesi
  • Kiinnostuksesi kohteet/ Mitä asioita haluat tehdä tulevaisuudessa
  • Tuotteesi tai palvelusi
  • “Oma mainoslauseesi”

Kansikuvan avulla sinun on helppo tuoda esille persoonaasi. Kuva voi olla otettu vaikkapa silloin, kun olet ollut puhumassa yleisön edessä. Tai kuva voi esittää sinua tekemässä työtäsi. Voit mainostaa kansikuvassa myös tuotettasi tai vaikkapa uutta kirjaasi. Ihan parasta on, jos pystyt tuomaan kansikuvassa esille miten voit auttaa muita.

Miten tai mistä saat kansikuvan:

  • Ota itse kuva tai piirrä se, ja käsittele se
  • Palkkaa ammattilainen tekemään kuva
  • Pyydä kaveria/ puolisoa ottamaan kuva sinusta
  • Käytä kuvapankkikuvaa

Ilmaisia kuvapankkeja on paljon. Listan kuvapankeista CC0-lisenssillä löydät esimerkiksi aiemmasta postauksestani: https://piiahuttunen.fi/hyvia-ilmaisia-kuvapankkeja/ 

On olemassa useita ohjelmia, joilla voi tehdä itse kansikuvan. Adoben Photoshop on todella hyvä, mutta tietenkin maksullinen. Jos haluat käyttää mieluummin ilmaista kuvankäsittelyohjelmaa, niin niitäkin löytyy. Itse olen joskus kokeillut ainakin näitä: Pixlr, Gimp ja Canva.

Kansikuvan suosituskoko on 1584 x 396 px, eli sen kuvasuhde on 4:1. Kuvan voi tehdä kyllä isompanakin, mutta säilytä oikea kuvasuhde. Yrityksen kansikuvan suosituskoko on 1536 x 768 px.

Profiilikuvasi vie osan kansikuvan tilasta, koska profiilikuvasi tulee osittain kansikuvasi päälle. Tärkeää tietoa ei siis välttämättä kannata laittaa kansikuvassa siihen kohti, mihin tulee profiilikuva. Hyviä paikkoja tärkeälle tiedolle kansikuvassa ovat oikea reuna ja vasen ylänurkka. Profiilikuvan paikka vaihtelee riippuen millä laitteella katsotaan. Alla on esimerkki, miten profiilikuvan paikka muuttuu riippuen katsotaanko sitä tietokoneen selaimella vai puhelimella (kuva iPhonella katsottuna).

Miten saat visuaalisemman LinkedIn-profiilin

Ladattuasi profiiliin kansikuvan tarkista se parilla laitteella, jotta se näyttää siltä kuin haluat.

3. Tee otsikosta visuaalinen

Otsikolla tarkoitan nimesi alla näkyvää tekstiä, johon voit kirjoittaa lyhyesti tittelisi ja osaamisesi. Tässä kohti on tarkoitus tuoda esille missä tehtävässä ja yrityksessä työskentelet nykyään, tai jos etsit töitä, niin kannattaa tuoda esille myös minkä alan töitä. Tämän lisäksi kannattaa tuoda esille omaa osaamista ja kiinnostuksen kohteita. Tässä ei ole pakko olla pelkkää tekstiä vain, vaan voit erotella eri asiat esimerkiksi | -merkillä. Voit käyttää myös emojeita tuomaan visuaalisuutta otsikkoon, mikäli ne sopivat tyyliisi.

4. Tee myös About-kohdasta visuaalinen

About-kohta on se pitkä teksti-kohta perustietojesi alla. Tässä on tarkoitus kertoa esimerkiksi kuka olet, mitä teet työksesi, mitä osaat, mitä haluat tulevaisuudessa tehdä, miten sinuun voit ottaa yhteyttä, jne. Tässäkin kannattaa miettiä miten voit esittää tekstiä visuaalisemmin. Muista kappaleet, kaikkea ei kannata kirjoittaa putkeen. Voit erottaa eri asioita vaikkapa tekemällä niiden väliin katkoviivaa tai jätttää tyhjän rivin. Myös About-kentässä voit käyttää emojeita halutessasi.

5. Lisää kuvia Featured-kohtaan

Lisäämällä kuvan Featured-kohtaan saat lisää visuaalisuutta profiiliisi. Voit laittaa tähän kohti esimerkiksi linkin tekemääsi PDF-tiedostoon, videoon, esitykseen, portfolioon tai kotisivuillesi. Nämä tulevat näkyviin Featured-kohtaan tietokoneella katsottuna. Myös iPhoneni näyttää ne samalla tavalla, mutta kun katsoin esimerkiksi Samsungin puhelimella, niin ne olivat About-kentän alaosassa pienempinä kuvina. 

Jos et ole vielä kirjoittanut LinkedIn-artikkelia ja sinulla ei ole sivuja minne voisit linkittää, niin voit myös lisätä ihan vain kuvia. Voit lisätä esimerkiksi jonkin kuvan tai infograafin, joka kuvastaa sinua, yritystäsi, tuotteitasi, palveluitasi, osaamistasi tai kiinnostuksesi kohteita. Pelkän kuvankin avulla saat helposti lisättyä visuaalisuutta profiiliin.

6. Kirjoita artikkeleita ja lisää niihin kuva

LinkedIn-artikkelit ovat mainio tapa tuoda visuaalisuutta. Artikkelin kansikuva tulee näkyviin profiiliisi, joten sillä saat elävöitettyä profiilia. Itse artikkeli kannattaa myös kirjoittaa huomioiden kappaleiden pituudet, väliotsikot, listat, yms., jotta myös teksti on visuaalisesti miellyttävää.

7. Muita asioita mietittäväksi

Profiilissa kannattaa näyttää kaikki tiedot. Kannattaa liittyä esimerkiksi muutamaan oman alan ryhmään LinkedInissä. Nekin tuovat visuaalisuutta profiiliisi ja vahvistavat omalta osaltaan asiantuntijuuttasi.

Tarkista myös, että oma LinkedIn-osoitteesi on järkevä, esimerkiksi etunimesi-sukunimesi. Järkevä osoite näyttää myös visuaalisesti paremmalta.

8. Millainen on oma tyylisi

Sitten vielä muutama sana omasta tyylistäsi. Jos olet yksinyrittäjä, teet ehkä profiilistasi yrityksesi näköisen. Jos et, niin voit miettiä millainen olisi sinun visuaalinen ilmeesi. Sama tyyli kannattaa jatkua profiilikuvassasi, taustakuvassasi, Featured-kohdassa julkaisemissasi kuvissa sekä artikkelien kansikuvissa. Yhtenäinen tyyli auttaa ehkä muistamaan sinut paremmin ja lopputulos on ammattimaisempi.

Jos haluat tai tarvitset käyttää sekä valokuvia, että piirroskuvia, niin voit esimerkiksi käyttää molemmissa samaa värimaailmaa, jolloin kuvat ovat yhtenäisemmän näköisiä.

Suunnitellessasi omaa tyyliäsi voit miettiä esimerkiksi näitä:

  • Mikä tai mitkä ovat sinun värisi?
  • Käytätkö paljon värejä, vai onko tyylisi enemmän mustavalkoinen?
  • Minkä tyylisiä kuvia käytät?
  • Käytätkö paljon tummia kuvia ja värejä, vai ehkä paljon valkoista?
  • Millaista typografiaa käytät kuvissa (jos käytät ollenkaan)?
  • Miten hyödynnät tilaa: onko kuvissasi paljon tyhjää tilaa vai onko kuvissasi paljon yksityiskohtia?

Tässä oli muutama idea, miten saat visuaalisemman LinkedIn-profiilistasi. Tuleeko sinulle mieleen jokin vinkki, jonka voisi lisätä listalle?

Miten saat visuaalisemman LinkedIn-profiilin

Miten saat visuaalisemman LinkedIn-profiilin

Oletko vasta aloittanut käyttämään LinkedIniä? Tai oletko käyttänyt LinkedIniä kauan, mutta et ole keskittynyt visuaaliseen puoleen? Puuttuuko sinulta ehkä kansikuva? Kirjoitin kahdeksan kohdan oppaan, joka neuvoo miten saat visuaalisemman LinkedIn-profiilin, ja

Hyviä ilmaisia kuvapankkeja

Hyviä ilmaisia kuvapankkeja

Tarvitsetko hyviä ilmaisia kuvapankkeja? Kuvapankkikuvia voi hyödyntää monessa paikassa: kotisivuilla, blogissa, esitteissä, Power Point -esityksissä, somessa, jne. Aina ei ole aikaa tai mahdollisuutta alkaa itse ottamaan kuvaa tai tekemään piirrosta, joten

3+1 vinkkiä: näin hyödynnät kuvapankkikuvia

3+1 vinkkiä: Näin hyödynnät kuvapankkikuvia

Kuvapankkikuvien käyttö on saanut paljon julkisuutta viime aikoina. Sosiaalisessa mediassa on jaettu eri yritysten markkinointimateriaaleja, joista on voinut tunnistaa saman kuvapankkikuvan. Joissakin tapauksissa kuvan värimaailmaa oli muutettu, mutta silti siitä

Taidetta Pantone 2020 -värin tyyliin

Taidetta Pantone 2020 -värin tyyliin

Vuoden 2020 Pantone-väri on 19-4052 klassinen sininen. Tämä ajaton, hienostunut ja yksinkertainen sininen väri kuvastaa rauhallisuutta ja luottamusta.  Jatka lukemista

Kolme vinkkiä miten markkinointi hyötyy taiteesta

Kolme vinkkiä miten markkinointi hyötyy taiteesta

Oletko koskaan miettinyt, mitä yhteistä on taiteella ja markkinoinnilla? Mitä hyötyä taiteesta voisi olla markkinoinnille? Lue alta kolme vinkkiä miten markkinointi hyötyy taiteesta. Jatka lukemista

Neljä vinkkiä parempaan 404-sivuun

Neljä vinkkiä parempaan 404-sivuun

Selaan mielenkiintoisen yrityksen kotisivuja ja klikkaan sivuilla olevaa linkkiä, joka lupaa lisätietoa. Joudun 404-sivulle, joka kertoo vain, ettei etsimääni sivua löytynyt. Miten niin ei löytynyt, linkinhän piti viedä toiselle sivulle

Luontokuvitus

Portfoliostani löydät suunnittelemiani kuvituksia ja visuaalisia ilmeitä. Jos haluat nähdä enemmän suunnitteluitani, ota yhteyttä.

Kiitos, kun jaat kavereillesi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *